مجتمع برجهای مسکونی گلستان شهر پردیس

The Golestan Residential Complex Towers of pardis city

مجتمع برجهای مسکونی گلستان شهر پردیس

The Golestan Residential Complex Towers of pardis city

مجتمع برجهای مسکونی گلستان شهر پردیس

بسمه تعالی
همسایه گرامی سلام علیکم
این وبلاگ با هدف افزایش انسجام و هماهنگی بین ساکنین مجتمع برجهای مسکونی گلستان راه اندازی شده است. لطفا با ارایه پیشنهادات ارزشمند خود موجبات رونق این مجتمع را فراهم آورید.
و من الله التوفیق

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
نویسندگان

پس از حذف یارانه حامل‌های انرژی و آب از قبوض، بسیاری از هزینه‌های بنیادین ساختمان که تا به حال به چشم نمی‌آمدند چند برابر شدند، به‌طوری که تقسیم آنها برای ساختمان به معضلی جدی تبدیل شد.

 

به عنوان مثال تا به حال هزینه ی آسانسور برای طبقات مختلف به صورت یکسان محاسبه می‌شد ولی جدیدا طبقات پایین آپارتمان نسبت به هزینه‌ای که منطقا بر عهده آنها نیز قرار گرفته است معترض گشته‌اند.

 

در این قسمت سعی داریم به تعدادی از طرق تعیین سهم هزینه‌های مشترک اشاره کنیم.

 

از بررسی قانون تملک آپارتمان‌ها و آیین نامه اجرایی آن، به دو طریق می‌توان سهم مالکین از هزینه‌های مشترک ساختمان را تعیین کرد. اول طریق قانونی و دوم طریق قراردادی. بدیهی است چنانچه مالکان هر یک از دو طریق یاد شده را انتخاب و اجرا نمایند عمل بدان طریق برای همه آنها الزامی خواهد بود.

 

اول: تعیین سهم مالکین به طریق قانونی

 

ماده 4 قانون تملک می‌گوید: حقوق و تعداد و همچنین سهم هر یک از مالکین قسمتهای اختصاصی از مخارج قسمتهای مشترک مناسب است با نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمتهای اختصاصی تمام ساختمان به جز هزینه‌هایی که به دلیل عدم ارتباط با مساحت زیربنا به نحو مساوی تقسیم خواهد شد.

 

همچنین برابر تبصره 3 همان ماده «چنانچه چگونگی استقرار حیاط ساختمان یا بالکن یا تراس مجموعه به گونه ای باشد که تنها از یک یا چند واحد مسکونی، امکان دسترسی به آن باشد، هزینه حفظ و نگهداری آن قسمت به عهده استفاده‌کننده یا استفاده‌کنندگان است».

 

مفاد ماده فوق سهم هر یک از مالکان آپارتمانها از مخارج قسمت‌های مشترک ساختمان را به سه نوع تقسیم می‌کنند:

 

الف – هزینه‌های نسبی

 

ب – هزینه‌های ثابت

 

ج – هزینه‌های اختصاصی

 

 

 

الف – هزینه‌های نسبی

 

ماده‌ی 23 آیین‌نامه قانون یاد شده هزینه‌های نسبی را به این صورت تبیین می‌کند: «سهم هر یک از مالکین یا استفاده کنندگان از هزینه‌های مشترک آن قسمت که ارتباط با مساحت زیربنای قسمت اختصاصی دارد از قبیل آب، گازوییل و آسفالت پشت بام که به ترتیب مقرر در ماده 4 قاون تملک آپارتمان‌ها تقسیم می‌گردد ...».

 

از طرفی وفق ماده 14 قانون تملک آپارتمان‌ها «مدیر یا مدیران مکلفند تمام بنا را به عنوان یک واحد در مقابل آتش سوزی بیمه نمایند. سهم هر یک از مالکان به تناسب سطح زیربنای آنها وسیله مدیر یا مدیران تعیین و از شرکاء اخذ و به بیمه‌گر پرداخت خواهد شد ...».

 

بنابراین هزینه‌های ساختمان به دو نوع هزینه‌های مستمر و حق بیمه تقسیم خواهند شد.

 

هزینه‌های مستمر اغلب براساس متراژ واحدهای آپارتمان تقسیم می‌شود.

 

روش تقسیم در این نوع هزینه‌ها به این شکل است که ابتدا متراژ کل واحدها به دست می‌آید. سپس هزینه‌ی کل به متراژ تقسیم و هر واحدی بر اساس متراژ سهم خود را پرداخت خواهد نمود. (برای تقسیم حق بیمه نیز از این روش استفاده می شود.)

 

ب – هزینه‌های ثابت

 

هزینه‌هایی هستند که به متراژ ساختمان ارتباطی ندارند. از آن جمله می توان به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه های نگهداری تاسیسات، باغبان و قسمت‌های مشترک اشاره کرد.

 

نوع دیگر این نوع هزینه‌ها اندوخته قانونی است که در برابر هزینه‌های اتفاقی ساختمان را بیمه می کند. تصمیم در مورد میزان این نوع اندوخته به عهده‌ی مجمع عمومی می‌باشد.

 

این نوع هزینه‌ها به صورت مساوی بین واحدها تقسیم می‌شوند.

 

مثال:

 

ساختمانی 5 واحد به اندازه های 100، 150، 150، 100، 200 متر دارد.

 

هزینه‌های ساختمان عبارتند از:

 

قبض برق: 4900000 ریال

 

حق بیمه: 700000 ریال

 

هزینه باغبان: 140000 ریال

 

اندوخته قانونی ساختمان: 2100000 ریال

 

نحوه‌ی تقسیم شارژ به شکل قانونی:

 

جمع متراژ : 700 متر

 

هزینه‌ی هر متر مربع برای برق : 4900000 تقسیم بر 700 = 7000 ریال

 

هزینه بیمه : 700000 تقسیم بر 700 = 1000 ریال بر مترمربع

 

هزینه باغبان : 140000 تقسیم بر 5 = 28000 ریال بر واحد

 

هزینه اندوخته قانونی : 2100000 تقسیم بر 5 = 420000 ریال بر واحد

 

با این حساب شارژ قانونی واحد 100 متری عبارت است:

 

100*7000 + 100*1000 + 28000 + 420000 = 1248000 ریال

 

برای بقیه واحدها نیز بدین ترتیب محاسبه می‌گردد.

 

البته باید در نظر داشت این روش، طریقه قانونی تقسیم شارژ در ساختمان می‌باشد.

 

اغلب ساختمان‌ها برای تقسیم شارژ از روش‌های قراردادی استفاده می کنند که در مطلبی جداگانه به آن اشاره خواهد شد.

 

 

برگرفته از پایگاه apartman.ir

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۰/۰۷
متین بیرجندی راد

قانون

هزینه ساختمان

نظرات  (۴)

۱۴ اسفند ۹۳ ، ۱۱:۲۱ مریم یارمحمدی
با سلام و احترام
ابتدا از مقاله بسیار مفیدتون کمال تشکر رو دارم. قوانینی که برای دریافت شارژ مطرح کردین بسیار مفید و کاملا اجرایی هستند. من به عنوان مدیر مجتمع مسکونی خودمون از نرم افزار مدیریت شارژ ساختمان کاشانه برای مدیریت مجتمع استفاده میکنم که بسیار مفید و کارآمد بوده این نرم افزار رو حدود 4 سال هست که استفاده میکنم. سایت این نرم افزار رو بتون معرفی میکنم امیدوارم بتونه در مدیریت شما کمک کنه:charge-software.ir
با سلام و احترام
ابتدا از مقاله بسیار مفیدتون کمال تشکر رو دارم. قوانینی که برای دریافت شارژ مطرح کردین بسیار مفید و کاملا اجرایی هستند. من به عنوان مدیر مجتمع مسکونی خودمون از نرم افزار مدیریت شارژ ساختمان کاشانه برای مدیریت مجتمع استفاده میکنم که بسیار مفید و کارآمد بوده این نرم افزار رو حدود 4 سال هست که استفاده میکنم. سایت این نرم افزار رو بتون معرفی میکنم امیدوارم بتونه در مدیریت شما کمک کنه:charge-software.ir
۱۴ مرداد ۹۴ ، ۲۱:۰۲ مجتبی نیاتی
با سلام واحترام
بدینوسیله به استحضار می رساند نمایندگی 6881 بیمه ایران آمادگی دارد تا در زمینه مشاوره و فروش انواع بیمه در خدمت مدیریت و ساکنین آن مجموعه باشد.لذا در صورت تمایل با شماره 09124406523 تماس بگیرید.
با تجدید احترام-مجتبی نیاتی
سلام
با تشکر از ارسال پیام بسیار مفیدتون. سؤالی داشتم در خصوص یک مجتمع تجاری ٥ طبقه که طبقه اول فعاله و همه واحدهاش به راه هستن و هر مترش حدود ٧٠ میلیون تومن بفروش میرسه اما طبقات دوم و سومش غیر فعالن و فقط چند تا از واحدها باز کردن و قیمت هر متر مربع سرقفلیش بیشتر از ١٠ میلیون نیست ایا مبلغ شارژی که گرفته میشه باید در طبقه اول و دوم و سوم یکسان باشه ؟ چطوری میتونیم محاسبه رو انجام بدیم. ممنون میشم پایخ بدین
پاسخ:
سلام علیکم
چنین به نظر می رسد که برای چنین مجتمعی می بایست برای هر طبقه یک ارزش در نظر گرفته شود و این ارزش در متراژ واحدها محاسبه شود.
البته این فقط یک پیشنهاد است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی